Starptautiskajā vidē neformālās
izglītības jēdziens ienāca 20.gs. 60. - 70. gados un par tās
pamatlicējiem tiek uzskatīti amerikāņi F. Kūmbs un M. Ahmeds
(Coombs&Ahmed). Viņi akcentēja nepieciešamību pēc prasmēm, kuras
ļauj labāk integrēties dzīvē un definēja neformālās un kompetenču
(informālās) izglītības jēdzienus.
Neformālā izglītība ir
"ārpus formālās izglītības organizēta, interesēm un pieprasījumam
atbilstoša izglītojoša darbība." (LR Izglītības likums) Kompetenču
izglītība ir process, kad cilvēks apgūst kādu konkrētu prasmi ar mērķi
pilnveidot savas esošās prasmes un/vai iegūt jaunas zināšanas. Neformālajā
izglītībā mācības notiek elastīgā vidē, to raksturo pieejamība, iespēja
ātri pielietot apgūto un patērēt pēc iespējas mazāk resursu. Tās
saturs ir praktisks un vērsts uz reāliem rezultātiem. Neformālā
izglītība piedāvā jaunas zināšanas, prasmes un attieksmes, kādas no
cilvēka prasa sabiedrībā notiekošās pārmaiņas. Neformālās izglītības
mērķauditorija ir cilvēki, kuri dažādu iemeslu dēļ nevar vai
negrib iekļauties formālajā izglītībā. Tā ir iespēja ikvienam
cilvēkam justies droši mūsdienu mainīgajā sabiedrībā.
Neformālo izglītību īsteno gan fiziskas, gan juridiskas personas (tām obligāti nav jābūt mācību iestādēm). Svarīgākais arguments par labu neformālajai un kompetenču izglītībai ir darba kvalitātes un ikdienas prasmju uzlabošana ar mērķi saglabāt esošo vai atrast jaunu darbu. Šāda izglītība ātrāk spēj reaģēt uz izmaiņām sabiedrībā un darba tirgū un var cilvēkiem piedāvāt tās zināšanas, kas ir nepieciešamas šeit un tagad. Kā citi svarīgi iemesli tiek minēta iespēja uzzināt kaut ko vairāk par konkrētu jautājumu, satikt jaunus cilvēkus vai mācīties sava prieka pēc. Cilvēka vērtību darba tirgū nosaka nevis tas kur un ko viņš ir mācījies, bet tas, ko viņš reāli prot un kā spēj savas prasmes pielietot un papildināt.