SENAJĀ ĒĢIPTĒ skolu tradīcijas veidojās un nostiprinājās tūkstošiem gadu. Mācīties varēja tikai augstāko šīru pārstāvji - faraoni un viņu ģimenes locekļi, priesteri un viņu ģimenes locekļi vai arī tie, kas patiešām ļoti gribēja mācīties. Visas skolas darbojās pie tempļiem. Vienota skolas forma neeksistēja. Pierakstiem izmantoja papirusu, bet skolu beidzot bija jākārto eksāmens.
Faraonu laikmets un līdz ar to arī senās Ēģiptes skolu tradīcijas beidzās 31. gadā p.m.ē., kad Romas impērija iekaroja Ēģipti un tā kļuva par Romas provinci.
SENAJĀ DIVUPĒ (Mezopotāmijā, teritorijā starp upēm Eifratu un Tigru) III tūkstošgadē p.m.ē. praktiski katrā pilsētā bija skolas, tās darbojās pie tempļiem, bija nelielas (20-30 cilvēki) un sākumā tajās galvenokārt sagatavoja rakstīt un lasīt pratējus. Vienota skolas forma neeksistēja. Skolnieki rakstīja uz māla tāfelītēm, tāpēc tulkojumā vārds "skolas"seno šumēru valodā nozīmē "tāfelīšu māja".
Ap I gadu tūkstoti izveidojās ideālais izglītības modelis: laba rakstītprasme, dokumentu sagatavošana, muzicēšanas un dziedāšanas prasme, spēja pieņemt saprātīgus lēmumus, maģisku rituālu pārzināšana, bioloģijas un ģeogrāfijas zināšanas, prasmes skaitīt.